AKO MONTESSORI POMÔCKY POMÁHAJÚ DEŤOM S PROBLÉMAMI V SPRÁVANÍ?

ako_montessori_pomocky

Poruchy správania

Žiaci s poruchami správania a emócií patria k tým, ktorí najviac ťažia z Montessori prístupu. Jednoduché manipulačné pomôcky im poskytujú štruktúru a predvídateľnosť, ktoré potrebujú na to, aby sa mohli aktívne zapojiť a posilniť dôveru vo vlastné schopnosti. Vyžadujú od nich sústredenie, trpezlivosť a sebareguláciu, ale zároveň im umožňujú pracovať vlastným tempom, čo je u detí s poruchami správania kľúčové. 

Praktická povaha didaktických pomôcok a hier pomáha deťom využiť ich energiu na plnenie konštruktívnych úloh a zažiť pocit úspechu, ktorý je pre motiváciu v škole kľúčový, ale deti s poruchami správania ho pri bežnej výučbe zažívajú skôr výnimočne. Veľmi užitočné sú aj skladačky s emóciami, ktoré sa môžu stať efektívnym pomocníkom pri komunikácii medzi dieťaťom a rodičom/učiteľom.

Autizmus

Deťom s poruchami autistického spektra sa najlepšie darí v prostredí, ktoré je štruktúrované, predvídateľné a nevyvíja na ne zbytočný tlak – a presne to im Montessori pomôcky dokážu poskytnúť. Prakticky zamerané pomôcky, ktoré kladú dôraz na rutinu, zapájajú senzorický zážitok a majú jasnú, logickú posloupnosť, pomáhajú deťom s PAS lepšie spracovať informácie. 

Montessori prístup veľa staví aj na samostatnej práci, na ktorú deti s autizmom v bežných triedach často nedostávajú toľko priestoru, koľko potrebujú. Umožňuje im pracovať vlastným tempom a skutočne sa ponoriť do riešenia úlohy, čo sú u detí s PAS základné predpoklady pre dosiahnutie úspechu. V našej ponuke nájdete aj skladačky s emóciami, s ich pomocou môžu deti rozvíjať aj svoje sociálne zručnosti.

SPU

Deti so špecifickými poruchami učenia, či už ide o dyslexiu, dysgrafiu, dysortografiu, alebo dyskalkúliu, vyžadujú individuálny prístup. Kým v niektorých predmetoch často vynikajú, v iných im učivo spôsobuje veľké problémy. Pomôcky typu Montessori im ponúkajú možnosť postupovať vlastným tempom, vybudovať pevné základy a až potom prejsť na zložitejšie úlohy – teda presne to, čo potrebujú, ale v bežnej výučbe k tomu zvyčajne nie je dostatok priestoru.

Naše pomôcky pracujú s multisenzorickými zážitkami (napr. na nácvik písania a základných počtov), ktoré pomáhajú konkretizovať a pochopiť abstraktné pojmy a spracovať informácie vlastným individuálnym spôsobom. Tento prístup deťom pomáha nielen lepšie pochopiť učivo, ale najmä im umožňuje zažiť pocit úspechu, ktorý je kľúčový pre udržanie motivácie, ale deti so SPU ho typicky zažívajú menej než ostatní.

 

Logopédia

Naše drevené didaktické pomôcky kladú dôraz na multisenzorické učenie, čo je pre deti s poruchami reči a komunikácie obzvlášť dôležité. Sú postavené na interaktívnych, prakticky zameraných aktivitách a umožňujú deťom učiť sa prostredníctvom hmatových a vizuálnych vnemov. Často zahŕňajú priraďovanie, triedenie a kategorizáciu pojmov, pri čom sa prirodzene rozvíjajú aj rečové schopnosti a vyjadrovanie vlastných myšlienok.

Montessori prístup práce s pomôckou zároveň vytvára bezpečné a pokojné prostredie. Deti môžu postupovať vlastným tempom a procvičovať komunikáciu v situáciách, v ktorých nemajú pocit nátlaku a strach zo zlyhania. Praktická povaha didaktických pomôcok a hier im pomáha rozvíjať vyjadrovacie schopnosti, zlepšovať slovnú zásobu, trénovať vetnú skladbu a budovať sebavedomie pri komunikácii v škole aj mimo nej.

Grafický návrh vytvořil a nakódoval Shoptak.cz